skip to Main Content
Zin om bij ons te komen werken? Wij zoeken een Carrosseriebouwer/Hydrauliek monteur en een lasser/Constructiebankwerker.
Kijk nu bijvacatures en reageer snel!

Wat is het verschil tussen stukgoed en stortgoed?

Het (internationaal) vervoeren van goederen dient zo kostenefficiënt mogelijk te gebeuren. Laden en lossen moet daarom zo snel mogelijk gaan. Zo wordt voorkomen dat de kostprijs te hoog wordt. Dit is de reden dat bijna 90% van zowel het bulkgoed als het stortgoed per zeecontainer wordt vervoerd. In dit artikel vertelt VAKO Transport Systems over de verschillen tussen stortgoed en stukgoed en hoe zo efficiënt mogelijk kan worden vervoerd.

Vervoer per zeecontainer zeer veelzijdig en efficiënt

Wie internationaal goederen wil transporteren kiest meestal voor transport met een zeecontainer. Deze zijn oorspronkelijk ontworpen om goederen per zeeschip te vervoeren. De goederen waren zo goed beschermd; en de containers waren makkelijk stapelbaar.

Door hun handige standaardformaat zijn erg makkelijk hanteerbaar. Hierdoor kunnen ze ook gemakkelijk per trein, binnenvaartschip of vrachtwagen worden vervoerd. Ze stellen ons in staat om snel grote hoeveelheden goederen snel te handelen of dit nu stukgoed of stortgoed is.

Het verschil tussen stukgoed en stortgoed

Zeecontainers kunnen zowel voor stukgoed als stortgoed worden gebruikt. Wat is het verschil met vervoer?

Stukgoed

Stukgoed zijn goederen waarvan de hoeveelheid niet in gewicht of omvang wordt weergegeven, maar in stuks. Om dit zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen vervoeren, wordt stukgoed vaak gegroepeerd vervoerd. Bijvoorbeeld in kisten, vaten, kratten, balen, op pallets en als het heel groot is per stuk. Zeecontainers kunnen voor efficiënt vervoer worden volgeladen met gegroepeerde stukgoederen. Dit gebeurt meestal door de gegroepeerde goederen met de heftruck in- en uit te laden. Op deze manier kunnen containers snel worden geladen en gelost.

Stortgoed

Stortgoed, of bulkgoederen zijn goederen die niet per stuk worden verpakt, maar los in het ruim van schip of een zeecontainer worden gestort. Denk aan grondstoffen, zoals zand, graan of olie. Door de goederen te storten wordt de aanwezige ruimte zo efficiënt mogelijk gebruikt.

verschil stukgoed stortgoed

Verticaal laden zeecontainer

In het geval van een zeecontainer loop je dan tegen het probleem aan dat de deuren aan de kopse kant zitten, waardoor je hem niet volledig kunt vullen met stortgoed. De oplossing? Verticaal laden!

Door gebruik te maken van een zogenaamde mobiele steillader, kan een vrachtwagen de zeecontainer op zijn oplegger verticaal zetten, waardoor de deuren opeens aan de bovenkant zitten. De zeecontainer kan dan volledig worden volgestort met stortgoed – en daarna weer in horizontale positie worden gezet op de oplegger. Door verticaal te laden, kan een zeecontainer tot de nok toe vol worden gestort en wordt de ruimte optimaal gebruikt.

Interesse in een steillader op maat?

Heeft u interesse in steillader op maat? Bel dan naar 071 341 07 05 of stuur een e-mail naar info@vakotransportsystems.nl. U kunt ook het contactformulier op onze website invullen. Dan nemen we snel contact met u op.

Back To Top

Bel mij terug

Laat uw telefoonnummer achter en
wij bellen u zo spoedig mogelijk terug.

    MAIL ONS
    BEL ONS
    OFFERTE AANVRAGEN