VAKO 20ft 95° kipchassis

Wat kunt u met VAKO steillader?

Onze gewaardeerde klanten gebruiken dit systeem voor het snel en efficiënt, maar vooral veilig beladen van 20ft zeecontainers. VAKO is de producent van de container steillader dat op elk merk opleggerchassis opgebouwd kan worden.
Met deze trailer kunnen er diverse bulkgoederen uit de recycling- en voedingsindustrie op kosten reducerende manier worden verwerkt. Door de toepassing van deze innovatieve wijze van laden en lossen wordt door verschillende bedrijven het aantal logistieke handelingen aanzienlijk beperkt. Door gebruik te maken van deze nieuwe trend in vervoer van o.a. ook mineralen, granulaten en chemische producten kan er op een risicoloze en milieubewuste manier steeds efficiënter gewerkt worden.

Door het innovatieve horizontale schuifsysteem van VAKO is het mogelijk 100% gevulde zeecontainers met een gewicht van 30 ton over een willekeurig chassis heen en weer te schuiven waardoor de aslastproblematiek voorgoed tot het verleden behoord. De afzonderlijk te bedienen uitschuifbare hydraulische steunpoten zorgen ervoor dat ook een scheefstaande container gemakkelijk opgepakt kan worden. De voorste twistlocks worden hydraulisch bediend en het systeem is voorzien van hydraulische deurdrammers voor het openen en sluiten van de containerdeuren.

Hierdoor hoeft er niemand meer de container in te klimmen en zijn halsbrekende toeren voor de chauffeur overbodig. In combinatie met de radiografische afstandsbediening zorgt dit VAKO vertikaal laad- & lossysteem ervoor dat de container snel van begin tot het eind gecontroleerd gemanoeuvreerd kan worden.

3-assige containerchassis voor VAKO steillader

Lengte: geschikt voor 1 x 20’ ft container
Breedte: 2.490 mm
Koppelingsdruk: 12.000 kg
Assteldruk: 27.000 kg
GVW: 39.000 kg
Eigen gewicht: ca. 7.500 kg, incl. Vako kipperinstallatie

CHASSIS

Chassis door klant te bepalen. VAKO bepaalt enkele specifieke technische details zoals de samenstelling van de nekconstructie, de scharniering en de samengestelde hoofdliggers uit I-profiel waartussen het dwarsverband wordt aangebracht. Aan de achterzijde een achterbumper waarin tevens de verlichting wordt aangebracht.

ASSEN EN VERING

Gemonteerd worden 3 stuks BPW of SAF aslijnen met schijfremmen, wettelijk draagvermogen van 9 ton/as. De assen worden voorzien van luchtvering met een hef-/zakventiel (5-standen regelaar) werkend op het achterstel. Voorste aslijn van het tridemstel wordt uitgevoerd als liftas.

KOPPELPLAAT

12 mm koppelplaat, voorzien van een 2 ” kingpin met boutbevestiging.

TRAILERSTEUNEN

Mechanisch bedienbaar pootstel, type HD met S-voeten, met 2 snelheden.

REMSYSTEEM

2-leiding WABCO EBS-remsysteem met RSS (stabiliteitscontrole), hiervoor dient de ABS-aansluiting van uw truck intact te zijn. Parkeerrem d.m.v. veerremcilinders. Het geheel volgens de wettelijke voorschriften. Luchtaansluiting wordt voorzien van een geel en rood koppelhandje (of duomatic koppeling).

VERLICHTING

Gemonteerd wordt een complete 24Volts verlichtingsinstallatie met 2x 7-polige stekkeraansluiting (of 1x 15-polige stekker). De volgende lampen worden gemonteerd:

  • 2 stuks LED ronde achterlampen per zijde;
  • 2 stuks LED rood/witte contourlampen op spriet;
  • 8 stuks LED oranje zijverlichting;
  • 2 stuks LED witte breedtelampen;
  • 2 stuks nummerplaatverlichting;
  • 1 stuks ronde mistachterlamp;
  • 2 stuks achteruitrijlampen (werklampen) in het achterbord; De bedrading wordt op de aftakkingen voorzien van waterdichte dozen.

WIELEN EN BANDEN

6 stalen velgen, type 11.75 x 22.5, 10-gaats, naaf gecentreerd. 6 banden, Goodyear, type 385/65 R 22.5.

DIVERSEN

Zijkanten voorzien van aluminium inrijbescherming. Banden voor en achter afgeschermd met kunststof spatschermen
met antispray spatlappen. Stalen kist met het hydraulisch stuurventiel, handbediening en noodstop, gemonteerd aan de rechterzijde. Waterpas op de achter bumper.

CONSERVERING

Opleggerchassis volledig gestraald, in een primer gespoten, daarna afgespoten in een HB-chassiscoating, kleur naar wens, RAL …….. (geen metallic). Diverse delen thermisch dan wel elektrolytisch verzinkt. Wielen standaard aluminium kleur. Kunststof spatschermen zwart.

MARKERING

Over de volledige lengte op het chassis wordt een reflectieband aangebracht, kleur WIT (of GEEL). Aan de achterzijde wordt over de volledige breedte een ROOD reflectieband aangebracht.

KEURING EN REGISTRATIE

Oplegger RDW gekeurd, tenaamgesteld en voorzien van een Gaik Kentekenplaat. Oplegger gebouwd volgens de laatst geldende machine richtlijn en voorzien van CE en CE verklaring. Meegeleverd wordt een instructie- en onderhoudsboek.
Bij aflevering wordt de gebruiker geïnstrueerd over het gebruik van het systeem.

OPTIES:

1. Hydraulisch systeem gemonteerd op de truck:

Olietank met een inhoud van ca 200 liter
Hydrauliekpomp 100L p/m, max. druk 350 bar
Overdrukventiel 300 bar, handinstelbaar
ca. 200 liter hydraulische vloeistof
Leidingen en slangen
De truck dient uigerust te zijn met een PTO

2. Self support hydraulisch systeem:

Hydrauliek systeem gevoed door een Hatz of Geminiani_Cat diesel hydraulisch agregaat met een 40 L p/m pomp. Geheel compleet met tank, leidingen ect. De werksnelheid ligt ca 60% lager als bij het truck PTO systeem. Alle andere functies werken onveranderd

3. Hydraulische deurdrangers: Voor het openen en sluiten van de containerdeuren in verticale toestand.

4. Oplegger en kiepframe volledig geschoopeerd.

5. 6 stuks Aluminium wielen.

6. Wabco smartboard incl. Aslastindicatie. ( mindergewicht ca. 21 kg x 6 = 126 kg )

VAKO 20” verticaal kiepend containersysteem

Technische specificaties:

Schuif en kiep capaciteit: 30.000 kg
Maximale kiephoek: 95°
Schuifafstand: 2.000 mm
Totale lengte: 8.000 mm
Totale breedte: 2.550 mm
Maximale hydraulische druk: 250 bar

———————————————————————————————————————————————-

Verschillende functies van de radiografische afstandsbediening:

  • Functie 1 Container kiepen en zakken.
  • Functie 2 Container 2 meter heen en weer schuiven.
  • Functie 3 Steunpoten horizontaal in- en uitschuiven.
  • Functie 4 Steunpoten verticaal in- en uitschuiven.
  • Functie 5 Twistlocks voor ont- en vergrendelen.
  • Functie 6 Containerdeuren openen en sluiten.

———————————————————————————————————————————————-

Specificaties:

Het kiepframe is hydraulisch schuifbaar en kiepbaar uitgevoerd.

De voorste twistlocks op het kiepframe zijn hydraulisch bedienbaar uitgevoerd.

Kiepframe voorzien van een kiepblokkering in de voorste positie en voorzien van een kiepveiligheid in deze stand.

Beide zijden van het frame voorzien van ladders en voor het gebruik van de ladders wordt een veiligheidskoord meegeleverd.

Aan de achterzijde van het chassis 2 hydraulisch uitschuifbare en hef-/zakbare steunpoten, bediend vanuit het kiepsysteem.

Alle hydraulische functies zijn zowel handmatig als proportioneel afstand gestuurd.

De draadloze afstandsbediening is voorzien van een noodstop en wordt geleverd met 2 accu’s en een 24V lader.

De voorste Twistlocks en steunpoten aan de achterzijde voorzien van waarschuwingslampen.

Voor gebruik van het system dient de truck te zijn uitgerust met een heavy duty PTO. Olietank met minimal 200 liter.

Hydraulische pomp, capaciteit 100L p/m, max. druk 350 bar. Overdruk veiligheid 300 bar.

Het hydraulische systeem voor de truck behoort niet tot de levering.

Veiligheidsvoorzieningen

De VAKO Steillader is ontworpen voor maximale veiligheid voor de chauffeur en zijn omgeving. Het systeem is zo geproduceerd dat het voldoet aan alle eisen die men op de plek van laden of lossen stelt. Bijkomend voordeel  is dat de klant geen extra voorzieningen hoeft te treffen. Bovendien is men met de VAKO steillader in staat op elke gewenste plek de container neer te zetten en/of weg te pakken.

VAKO steillader – extra veiligheid:

1. Lichtgewicht aluminium ladder aan zijkant van het kipchassis dat kan draaien en uitschuiven tot op straatniveau.

2. Vast plateau dat eenvoudig te bereiken is en waarop de chauffeur gemakkelijk zijn werkzaamheden kan uitvoeren.

3. Veiligheidskoord met valbeveiliging dat de chauffeur bij onverhoopt vallen beschermt tegen ernstig letsel.

4. Radiografische bediening is standaard waardoor de chauffeur te allen tijden goed zicht op het werk en andere personen heeft en zelf niet te dicht bij het gevaarlijke werk hoeft te zijn.

5. De Vako deurdrangers die de containerdeuren hydraulisch kunnen openen en sluiten. Dit kan in elke stand van de container gedaan worden.

6. De container kan te allen tijden 2 meter verschoven worden waardoor de container altijd op de juiste positie bewogen worden. Daardoor kan het zwaartepunt altijd laag gehouden worden en kan ook bij lossen de container in de juiste positie gemanoeuvreerd worden.

7. Hydraulisch vergrendelbare twistlocks die ervoor zorgen dat de container te allen tijden goed vergrendeld wordt en blijft. De chauffeur hoeft niet naar boven te klimmen om de container te vergrendelen. Bovendien wordt deze applicatie ook door sensoren gedetecteerd en getoond op de signalering op de trailerzijkant.

8. Met de horizontaal en verticaal uitschuifbare steunpoten kan men alle losstaande containers met gemak oppakken en vergrendelen. Maar belangrijker is dat men altijd stabiel staat en er geen kans op omvallen ontstaat.

9. De VAKO steillader heeft high tech hydrauliek componenten waardoor er zonder hoge druk en complexe toestanden zeer zware containers behandeld kunnen worden. Ook voorkomt men daarmee ongelukken wanneer er lekkages ontstaan.

10. Verzinkte looproosters op alle plekken waar de chauffeur moet zijn. Hiermee wordt uitglijden en vallen vermeden.

11. Als optie wordt ook een katrol met uitschuif koker aangeboden waardoor men verantwoord de container op en in kan klimmen. Deze in in het systeem geïntegreerd en kan worden gediend wanneer het nodig is.

12. De VAKO steillader is zo ontwikkeld dat deze tijdens laden en/of lossen niet verplaatst hoeft te worden. Hiermee worden snelle onoplettende momenten voorkomen waarin vervelende ongelukken kunnen gebeuren.

13. Omdat de container tijdens het manoeuvreren en transporteren altijd aan de twistlocks vergrendeld blijft ontstaat ook hierdoor meer veiligheid voor de chauffeur en zijn omgeving.

14. Tijdens transport van de container wordt deze geheel naar voren bewogen voor de juiste aslastverdeling. Tegelijk wordt de container vooraan in een mechanische borging geplaatst waardoor deze weer geheel met de trailer geborgd blijft.

15. Als optie kan ervoor worden gekozen om het gewicht tijdens laden te wegen. Hierdoor kan niet meer overbeladen worden, waardoor er geen kans op boetes maar ook minder kans op ongelukken zijn.

Heeft u naar aanleiding van het zien van deze video vragen of interesse in de VAKO Steillader, dan zouden wij u graag van meer informatie willen voorzien. Stuur in dat geval een e-mail aan info@vakotranportsystems.nl